Jak wizualizować informacje?

Blog / Dobre praktyki / Jak wizualizować informacje?

Czy wiesz że…

około 90% informacji przetwarzanej przez mózg człowieka jest obrazem (visual). Konsekwencją tego jest fakt, iż jesteśmy w stanie  zapamiętać 80% informacji, którą widzimy, a tylko 20% którą przeczytamy.

Jest to statystyka, której podłoże szacowane jest na początek człowieczeństwa na Ziemi. Kiedy to komunikowano się przede wszystkim wszelkimi odmianami pisma obrazkowego.

Dzisiejsze organizacje, których logo znajdziemy w opiniotwórczych czasopismach branżowych, korzystają z tych fundamentalnych, pięknych w swojej prostocie technik wspierających realizację codziennych, nawet najprostszych zadań.

Co prawda trudno będzie znaleźć ryciny naskalne w holu nowoczesnych biurowców, ale całe szczęście jest kilka prostych metod pozwalających zaprząc do pracy. Kilka przykładowych, prostych „narzędzi” najlepsze organizacje (top performing):

Kanban – to system wizualizacji, którego największą zaletą jest prostota przedstawiania informacji w sposób jednoznaczny do zidentyfikowania z pewnej odległości. Jest elementem wizualizacji procesów, przepływu wartości, realizacji zadań lub projektów. W świecie IT wykorzystywany jest do usprawniania codziennej pracy zespołów programistów, kierowników projektów, managerów a także coraz częściej w świecie operacyjnym.

Metoda A3 – Jedna z dziesiątek metod wspierających rozwiązywanie problemów w organizacji (nie tylko IT!). Wykorzystuje ustrukturyzowaną tablicę o rozmiarze A3, gdzie w zespół pracujący nad znalezieniem przyczyny źródłowej i później rozwiązaniem problemu, w sposób syntetyczny i zwięzły zapisuje swoje ustalenia, dalsze kroki, plan, ryzyka itp. Największą zaletą tej metody jest jej prostota i możliwość wizualnego ogarnięcia całej istoty problemu.

Mapowanie strumienia wartości (Value Stream Mapping) – potężne narzędzie za pomocą, którego jesteśmy w stanie modelować dowolny proces w organizacji wskazując przepływ określonej wartości od momentu zaistnienia „potrzeby” do momentu jej zaspokojenia. Wykorzystując bardzo podstawowe rekwizyty takie jak ściana, post-it, pisaki itp. zespół najlepszych specjalistów w Waszej organizacji jest w stanie narysować dowolny proces, określić podstawowe miary i wskaźniki, wskazać miejsca, które generują problemy bądź straty. Konsekwencją tych działań, może być cały szereg akcji usprawniających, które również odpowiednim kolorem są na naszej mapie obrazowane.

Technik, metod, sposobów, narzędzi umożliwiających wizualizację postępów prac, zrealizowanych zadań, problemów itp. jest ogromna ilość i każdy na pewno będzie w stanie wybrać coś dla siebie.

A gdzie szukać? Kopalnią wiedzy i według mnie początkiem przygody dla przyszłych specjalistów w tych dziedzinach jest filozofia Lean. Potem zgłębianie tego świata poprzez lekturę, podglądanie, próbowanie, eksperymenty z metodami zwinnymi tak teraz modnymi w świecie TOP100 Forbes-a.

Maciej Stolarek

Experienced IT Manager focused on business and process development and excellence Trainer and Consultant. Accredited trainer for ITIL® and Lean IT. For more than 12 years associated with the financial, industry and retail starting with role of a specialist to project manager, service manager and coach/mentor. Primary driven by Customer and Client needs with strong focus on people, process and technology development and continual improvement. Continuously looking for opportunities for development and change - the limit of human capabilities is only the lack of imagination Co-author of scientific publications in the area of IT Service Management.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *